SIP Trunk – co to jest i do czego służy?
Współczesne narzędzia call center pozwalają prowadzić komunikację skuteczniej, przy mniejszym nakładzie energii i środków. Jednym z takich rozwiązań jest usługa SIP Trunk, która umożliwia prowadzenie rozmów audio i wideo z wykorzystaniem sieci internetowej. Jej zaletą jest możliwość prowadzenia kilku rozmów jednocześnie w ramach jednego numeru. Jak działa usługa SIP Trunkingu i jakie korzyści wiążą się z jej wdrożeniem?
Spis treści
Czym dokładnie jest SIP i SIP Trunking?
Skrót SIP pochodzi od angielskiego zwrotu Session Initiation Protocol, co można przetłumaczyć jako protokół inicjowania sesji. Jest używany do rozpoczynania, monitorowania i kończenia sesji komunikacyjnych (a także ich modyfikacji, gdy zajdzie taka potrzeba). Przez sesje komunikacyjne możemy rozumieć tradycyjne rozmowy głosowe, czaty, wideokonferencje i inne formy komunikacji w czasie rzeczywistym.
Z kolei SIP Trunk to usługa telekomunikacyjna pozwalająca realizować połączenia telefoniczne (a także wideo) z wykorzystaniem łączy internetowych – również na telefony stacjonarne i komórkowe. Głos przekazywany jest cyfrowo, a nie – jak w tradycyjnych rozwiązaniach – za pośrednictwem nadajników naziemnych. Trunking eliminuje potrzebę używania tradycyjnych linii analogowych.
Rozwiązania SIP Trunk proponowane są zwykle klientom biznesowym – firmom, które chcą prowadzić więcej niż jedną rozmowę telefoniczną równocześnie.
Jak działa SIP Trunk?
Mówiąc najprościej – usługa SIP Trunk pozwala łatwo realizować połączenia telefoniczne i wideorozmowy przez internet. Działa jak wirtualna centrala telefoniczna. Połączenia nie są realizowane z wykorzystaniem okablowania, a przez połączenie internetowe (z wykorzystaniem protokołu IP). Komunikaty głosowe/multimedialne są konwertowane na pakiety danych i przesyłane internetowo.
Aby stworzyć telefonię internetową w firmie, potrzebne są dwa elementy:
- Centrala telefoniczna – w tym przypadku może to być centrala wirtualna,
- Usługa SIP Trunk – którą można wykupić u operatora.
Klient, który wykupił usługę SIP Trunk zwykle otrzymuje od operatora konto z określoną liczbą kanałów – liczbą linii, na których można prowadzić rozmowy równocześnie. Zwykle jest to od kilku do kilkudziesięciu linii. Liczbę tę można na bieżąco zmieniać i dopasowywać do aktualnych potrzeb.
SIP Trunk – zalety
- Uniwersalność i skalowalność – to usługa łatwo dostępna. Centralę można też rozbudowywać bez konieczności zakupu dodatkowych kart rozszerzeń i urządzeń. Linie można łatwo dodawać i usuwać, w zależności od potrzeb organizacji.
- Prosta konfiguracja i duża funkcjonalność – z rozwiązań tych można korzystać, wykorzystując łącza operatorów telekomunikacyjnych.
- Niski koszt wdrożenia – nie jest konieczne montowanie wielu urządzeń, czy okablowania. Możliwe jest wykorzystanie istniejącej wcześniej sieci internetowej.
- Niski koszt połączeń – dotyczy to szczególnie połączeń międzynarodowych, które w tradycyjnej formie wiążą się w wysokimi opłatami.
- Funkcje zabezpieczeń – operatorzy zwykle posiadają własne zabezpieczenia, które blokują nieautoryzowany dostęp do sieci.
- Wysoka jakość połączeń – odpowiednio dobre połączenie internetowe pozwala na prowadzenie rozmowy bez najmniejszych zakłóceń i przerw.
- Możliwość łatwego przełączania się między dwoma połączeniami przychodzącymi – co usprawnia pracę konsultantów.
- Mobilność – dostęp do usługi możliwy jest z dowolnego miejsca łączącego się z internetem.
Dodatkowe funkcje SIP Trunk
SIP Trunking daje także możliwość integracji z innymi systemami używanymi w firmie, na przykład z systemem CRM (systemem do zarządzania relacjami z aktualnymi i potencjalnymi klientami) i aplikacjami biznesowymi, na przykład tych do tworzenia i wysyłania kampanii email marketingowych.
SIP Trunk oferuje między innymi wirtualny faks i możliwość używania poczty głosowej. Połączenie internetowe pozwala także na nagrywanie rozmów.