Masowe wysyłanie SMS przez API – czy to dobre rozwiązanie dla Twojej firmy?
Przeciętny użytkownik smartfona spogląda na telefon kilkadziesiąt razy dziennie. Między innymi dlatego wiadomości SMS to jedna z chętniej wybieranych form komunikacji między firmą a jej klientami lub partnerami. SMS API to również sposób na przyspieszenie i poprawienie obsługi klienta, a przez to wzrost sprzedaży. Dlaczego warto zdecydować się na masowe wysyłanie SMS-ów, o czym pamiętać i jakich błędów unikać?
Spis treści
Komunikacja SMS
Krótkie wiadomości tekstowe, wysyłane bezpośrednio na telefony klientów, są obecnie bardzo popularną formą kontaktu z odbiorcami. Choć SMS-y są znane od wielu lat, wciąż są wyjątkowo cenione ze względu na krótką, przystępną formę. Z ich pomocą można bardzo szybko przekazać ważne informacje do wszystkich swoich klientów równocześnie – jest to ogromne usprawnienie obsługi klienta, pozwalające firmie zaoszczędzić mnóstwo czasu.
Obsługa klienta gra bardzo ważną rolę w każdej firmie. Jeśli nie działa prawidłowo, przedsiębiorstwo nie może się rozwijać – stopniowo traci odbiorców, co zawsze prowadzi do spadków sprzedaży i obniżenia rentowności. Jedną z możliwości optymalizowania kontaktu z klientem jest usługa SMS API, pozwalająca na masową wysyłkę SMS-ów. Jak wskazuje nazwa, mamy tu do czynienia z wysyłaniem jednej wiadomości do wielu osób. Mimo że baza odbiorców może być bardzo szeroko, sam proces wysyłki jest bardzo prosty.
Jak działa masowa wysyłka SMS?
Z bramki SMS korzysta się z poziomu API, mając dostęp do wielu przydatnych funkcji, ułatwiających zarządzanie swoją bazą kontaktów. Narzędzie pozwala na częściową automatyzację obsługi klienta, co dodatkowo usprawnia działania komunikacyjne firmy.
Co ważne, bramka SMS działa przez Internet, dlatego można z niej korzystać z dowolnego miejsca na świecie – jedynym warunkiem jest dostęp do sieci. Taki model funkcjonowania sprawia, że jest to też relatywnie tanie rozwiązanie. W praktyce można je wprowadzić w niemal każdej firmie. Nie ma tu konieczności zakupu drogiej infrastruktury, ani wdrażania dedykowanego systemu, co zwykle wymaga wiele czasu i energii.
SMS API – kiedy może okazać się przydatne?
Zaletą usługi SMS API jest jej duża elastyczność i wszechstronność. Można ją wykorzystywać do wielu celów związanych z obsługą klienta. Z łatwością można dostosować ją do potrzeb i wizji swojej firmy, dzięki czemu sprawdza się ona w przedsiębiorstwach o różnej wielkości, działających w różnych branżach.
Bardzo powszechnym wykorzystaniem powiadomień SMS jest np. potwierdzenie za ich pomocą rezerwacji terminu usługi oraz przypomnienie o zbliżającym się spotkaniu. Z tej opcji korzysta wiele przedsiębiorstw usługowych, np. salony fryzjerskie i kosmetyczne czy firmy kurierskie.
Sklepy internetowe często wykorzystują SMS API do przekazywania swoim klientom informacji o statusie realizacji zamówienia. Powiadomienia SMS są też szeroko wykorzystywane przez różnego rodzaju instytucje, w tym banki i urzędy – z ich pomocą można np. przekazywać indywidualne kody dla klientów, niezbędne do zatwierdzania transakcji czy informować o postępach w danej sprawie. Masowe SMS-y można również wykorzystać w celu przypomnienia o zbliżającym się terminie płatności czy informacji o wystawieniu faktury. W wiadomościach SMS możemy umieszczać także krótkie linki, prowadzące do wybranej strony www (np. katalogu produktów promocyjnych, które można od razu dodać do koszyka).
Zastosowań jest więcej – wszystko zależy od działalności firmy i celów, jakie chce realizować w związku z obsługą klienta.
Dlaczego warto wdrożyć SMS API w swojej firmie?
Masowa wysyłka SMS-ów to metoda, którą zdecydowanie warto wesprzeć swoją obsługę klienta. Znacznie ją bowiem usprawnia, umożliwiając szybkie przekazanie ważnych informacji nawet wszystkim odbiorcom równocześnie. Dodatkowo jest to rozwiązanie mile widziane przez klientów – większość osób pozytywnie reaguje na powiadomienia SMS z przydatnymi informacjami. Forma krótkich wiadomości tekstowych jest przyjazna dla odbiorcy – można odczytać ją w dowolnym momencie i nie zajmuje wiele czasu. Nie wymaga także odzewu, co dla wielu osób ma duże znaczenie. Większość osób odbiera SMS-y na bieżąco, co sprawia, że SMS API jest narzędziem o wysokiej skuteczności.
Kolejną zaletą wysyłki SMS przez API jest spora elastyczność i skalowalność – rozwiązanie można dopasować do każdego przedsiębiorstwa. Sprawdzi się w małym biznesie i w dużej korporacji, niezależnie od branży. Jest łatwe do wdrożenia i proste w obsłudze, a przy tym stosunkowo tanie. Dzięki oparciu systemu o Internet umożliwia pracę z dowolnego miejsca.
Warto dodać, że SMS to forma przekazu, z której korzystają przedstawiciele wszystkich pokoleń – zarówno osoby młode, jak i seniorzy. Taka forma komunikacji nie jest też skomplikowana – nie wymaga żadnych zaawansowanych umiejętności, które zwykle są potrzebne do obsługi nowszych form komunikacji. Ogromna większość użytkowników czyta SMS-y już w kilka chwil po ich wysłaniu.
Jak zaplanować SMS marketing przy wsparciu contact center i jakich błędów unikać?
Wysyłka SMS przez API to relatywnie tania, łatwa do wdrożenia i lubiana przez klientów forma komunikacji. Jednak aby korzystać z niej skutecznie, trzeba pamiętać o kilku zasadach. Zbyt częste wysyłanie wiadomości, wysyłanie ich o nieodpowiednich porach lub nieczytelna zawartość, to tylko kilka błędów, które mogą kosztować utratę klientów.
Bardzo ważna jest też baza odbiorców, ponieważ SMS-y można wysyłać tylko od osób, które wcześniej wyraziły na to zgodę. Warto też poznać nawyki i preferencje klientów, by przesyłać im wiadomości, które rzeczywiście mogą ich zainteresować. Trzeba również pamiętać, że SMS nie może być dłuższy niż 160 znaków. Jednocześnie to właśnie zwięzłość SMS-ów jest ich ogromnym atutem. Krótkie wiadomości przesyłane na telefon są odczytywane znacznie częściej niż na przykład maile, które użytkownicy nie tylko zauważają zwykle z opóźnieniem, ale też mają tendencję do ich ignorowania.
Nowoczesny SMS marketing daje wiele możliwości sprawnego, wygodnego dla nadawcy i odbiorcy przekazywania informacji, ma także dużą skuteczność w działaniach marketingowych. Konieczne jest jednak profesjonalne przygotowanie wysyłki i zintegrowanie działań komunikacyjnych/marketingowych w obrębie wielu kanałów (na co pozwala dobrze przygotowana strategia omnichannel). Jeśli chcesz zaplanować taką strategię w swojej firmie – call center Polcall chętnie ci w tym pomoże! Skontaktuj się z nami!