Polcall » Blog » Gmail mailing – czym jest i jak dobrze wykorzystać jego funkcje?

Gmail mailing – czym jest i jak dobrze wykorzystać jego funkcje?

Gmail to jedno z najpopularniejszych rozwiązań e-mail na świecie. Chętnie korzystają z niego osoby prywatne do własnych celów związanych z pocztą elektroniczną, ale jest to również narzędzie, które można wykorzystać do wysyłki kampanii e-mail marketingowych. Co warto wiedzieć o Gmail marketingu i z jakich narzędzi korzystać?

Czym jest Gmail marketing?

Przez Gmail mailing rozumiemy wykorzystanie platformy pocztowej Google Gmail do wysyłania, odbierania oraz zarządzania e-mailami. Chętnie używają go zarówno osoby indywidualne, jak i przedsiębiorcy.

W przypadku Gmail marketingu, narzędzie Google może pełnić rolę ESP, czyli e-mail Service Providera – dostawcy usług e-mailowych. Przy czym trzeba mieć świadomość, że nie jest to narzędzie zaprojektowane stricte w tym celu. Jego zadaniem jest wysyłanie i odbieranie relatywnie niewielkiej liczby maili. Z kolei typowe narzędzia ESP to bardziej zaawansowane platformy umożliwiające masowe wysyłanie spersonalizowanych wiadomości e-mail, zarządzanie listami subskrybentów, oraz analizę i raportowanie wyników kampanii.

Wykorzystanie Gmaila – wady i zalety

Gmail oferuje szereg funkcji, które mogą być wykorzystane do różnych celów, od osobistej korespondencji po zaawansowane kampanie e-mail marketingowe. Jego zalety to przede wszystkim:

  • Łatwa dostępność i integracja z innymi usługami Google – Gmail łatwo synchronizuje się z kalendarzem i dyskiem Google oraz innymi aplikacjami, co ułatwia zarządzanie różnymi aspektami pracy i komunikacji.
  • Zaawansowane narzędzia filtracji i automatyzacji – funkcje takie jak filtry, etykiety czy automatyzacja umożliwiają efektywne zarządzanie dużą liczbą wiadomości, co jest kluczowe w e-mail marketingu.
  • Duża pojemność skrzynki odbiorczej – Gmail oferuje jedną z największych dostępnych pojemności skrzynki odbiorczej. Dodatkowo platforma ta jest znana z wysokiej niezawodności i bezpieczeństwa.

Mimo licznych zalet Gmail posiada również pewne ograniczenia. To przede wszystkim: 

  • Ograniczenia w wysyłaniu dużej liczby wiadomości – dla użytkowników indywidualnych istnieją dziennie limity wysyłanych wiadomości, co może być problematyczne przy dużych kampaniach e-mailowych. Użytkownik nie może wysłać więcej niż 500 maili w ciągu 24 godzin.
  • Standardowy wygląd wiadomości – mimo pewnych możliwości personalizacji, szablony wiadomości w Gmailu są dość standardowe, co może ograniczać kreatywność w projektowaniu e-maili marketingowych.
  • Brak zaawansowanych narzędzi marketingowych – Gmail nie oferuje zaawansowanych narzędzi do zarządzania kampaniami e-mailowymi, takich jak segmentacja listy odbiorców, automatyzacja wysyłek, zaawansowana personalizacja i szczegółowa analiza wyników, które są standardem w narzędziach ESP.
  • Zabezpieczenia antyspamowe – Gmail stosuje rygorystyczne filtry antyspamowe, co czasami może skutkować niezamierzonym filtrowaniem ważnych wiadomości marketingowych.

Masowe wysyłanie maili przez Gmail – od czego zacząć?

Pierwszym krokiem w każdym mailingu jest stworzenie listy mailingowej, czyli bazy odbiorców. Pamiętaj, że wysyłając wiadomości w formie mailingu, musisz przestrzegać prawa, szczególnie ochrony danych osobowych. Upewnij się, że osoby, do których wysyłasz wiadomości, wyraziły na to zgodę. Należy również umieścić informację na temat możliwości wypisania się z listy (czytelnik powinien móc to od razu zrobić, klikając w odpowiedni link). 

Gmail nie jest narzędziem, które umożliwia automatyczne kontrolowanie zgód, dlatego należy ręcznie upewnić się, że utworzona lista zawiera jedynie osoby, które wyraziły zgodę na subskrypcję. Jak wspomnieliśmy, Google ustala dzienny limit wysyłanych wiadomości. Jednocześnie możliwe jest wysyłanie wiadomości do kilkuset użytkowników, co dla wielu małych i średnich przedsiębiorstw będzie wystarczające.

Gmail marketing – przydatne programy i rozwiązania

Możliwość integracji Gmaila z różnymi narzędziami (takimi jak Mailchimp dla bardziej zaawansowanych kampanii) oraz funkcje automatyzacji sprawiają, że jest to rozwiązanie elastyczne i dostosowane do różnych potrzeb marketingowych

Innym przykładem narzędzia ułatwiającego masową wysyłkę wiadomości przez Gmail jest GMass, pozwalający na personalizację wiadomości z wykorzystaniem arkuszy kalkulacyjnych Google, automatyzację niektórych procesów, czy wysyłanie follow upów. Takie narzędzia posiadają również rozwiązania poprawiające dostarczalność (zmniejszają ryzyko traktowania wysyłanych wiadomości jako spam).

Warto dodać, że istnieją również wtyczki do Gmaila, które pozwalają łatwiej organizować pracę z wiadomościami, m.in. analizować ich wyświetlenia. Wśród dodatków znajdują się również aplikacje udostępniające ciekawe szablony.

Jak stworzyć listę mailingową Gmail?

Stworzenie listy mailingowej w Gmailu jest stosunkowo proste – pomogą Ci w tym wspomniane wcześniej narzędzia, ale możesz to także zrobić ręcznie, korzystając z funkcji „Grupy kontaktów” w Google Contacts (Kontakty Google) – do takich grup możesz przyporządkować użytkowników dla poszczególnych list mailingowych.

W pracy z wiadomościami mogą Ci się przydać również etykiety – szczególnie w filtrowaniu wiadomości i ich grupowaniu.

Masz pytania lub jesteś zainteresowany współpracą?

Nasi specjaliście chętnie odpowiedzą na wszystkie pytania i dobiorę najlepsze rozwiązania dla Twojego biznesu.